fredag 29. august 2008

Elegant som alltid

Forfatter; Dariaux, Genevieve
Tittel: A guide to elegance
År: 1958/2003

Dette er en bok jeg leser igjen og igjen. Jeg oppdaget den Kathleen Tessaro kom ut med en - ikke så veldig god - chick lit som het Elegance. Selv om jeg ikke likte Tessaros bok er jeg veldig takknemlig for at jeg gjennom henne fikk høre om Madame D'Ariaux.

Madame D'Ariaux jobbet med haute couture assessoirer da det virkelig var en luksus bransje på 1950-tallet. Hun jobbet blandt annet for Nina Ricci. I Paris nøt hun å se kvinner som levde for å kle seg vakre. Men så flyttet hun til USA - og forenklet etternavnet - og ble så skrekkslagen over amerikanske kvinners totalt fraværende evne til eleganse at hun skrev denne ABCen.

Boken er bygget opp som et oppslagsverk med små kapitler som tar for seg alt fra detaljer som hansker, vesker og mønstre til generelle råd om den ideelle garderobe og kjolefasonger for ulike kropper. Allikevel har de fleste jeg kjenner om har lest den gått gjennom den fra perm til perm, for selv om den kan gi noen råd og vink i dag, leses den best som en 1950-talls kuriosa.

For de som har lest denne og forelsket seg i den vil jeg anbefale Christian Diors The little dictionary of fashion som V&A fikk trykket opp igjen i forbindelse med utstillingen "The golden age of couture" i fjor.

Ingen kommentarer: