mandag 28. juli 2008

En forsmak på Sigrid Undset

Forfatter: Bliksrud, Liv
Tittel: Sigrid Undset
År: 1997

Ettersom jeg har tenkt å lese bøker av Sigrid Undset fremover, tenkte jeg at det var greit med en liten introduksjon til hennes liv. Jeg hadde veldig lyst til å lese Sigrun Slapgards biografi da den kom ut, men økonomi og venteliste på biblioteket gjorde at det ikke ble aktuelt da. Det er muligens kortere venteliste nå, så jeg får se om jeg får tak i den.

I mellomtiden har jeg da lest Liv Bliksruds korte introduksjon på 150 sider. Boken er veldig enkel og nærmest leksikalsk. Det er vanskelig for meg å finne noen forsøk på tolkning av Undsets forfatterskap. Det er ikke gjort noe forsøk på å forklare hvorfor hun foretrakk historiske romaner, hvorfor hun ble katolikk, hvorfor hun dro til Lillehammer, hvilket forhold hun hadde til sin mann, hvordan forfatterskapet utviklet seg eller hvordan hennes politiske engasjementet påvirket skrivingen eller snarere mangel på skriving. Allikevel er det er grei innføringsbok og jeg er glad jeg har lest den.

Nå skal jeg til kilden selv og har begynt å lese Elleve år.

Ingen kommentarer: