mandag 28. juli 2008

The end of Mr Y

Forfatter: Thomas, Scarlett
Tittel: The End of Mr Y
År: 2006

Denne boken kjøpte jeg på et sommer-påfyll fra Amazon. Jeg visste ingen ting om boken, men den ble anbefalt meg fordi jeg tidligere hadde vist interesse for Phillip Pullman og Harry Potter. Boken kostet bare litt over £3 og jeg tenkte den var perfekt lett sommerlesning.

Da boken kom synes jeg det var noe rart og ubehagelig med den og snart gikk det opp for meg at det var fordi snittflaten på boken var sort malt - på samme måte som praktbøker noen ganger har gull på snittflaten. Dette gjør at det er en tynn sort kant rundt alle sidene. Meningen er kanskje at dette skal symbolisere at det er en mørk bok, eller kanskje til og med en Sorte Bok.

Boken handler om en engelsk PhD student som skriver om tankeeksperiment i 1800-talls litteratur. Hun kommer over boken "The End og Mr Y" i en brukthandel og dette er en bok hun har lest om i forskningen sin som en forbannet bok. Så langt, spennende. Jeg har selv arbeidet med vitenskapelige tekster på 1800-tallet og tenkte at det var en interessant begynnelse.

Men så kommer Harry Potter effekten inn. Det viser seg at det er en formel i boken som gjør at man kan komme inn i andres tanker og en reise i tankenes verden begynner. Og det går litt over stokk og stein drevet av begjær og besettelse. Boken er spennende nok, så jeg hadde ikke problemer med å lese den ferdig, men jeg føler ikke at det var en givende lesning. Jeg tror forklaringen ligger i at Scarlett Thomas er lærer i "creative writing", så forteller mekanismene er på plass, men originaliteten og de gode språklige formuleringer mangler. Behovet er derfor stort for norsk kvalitets litteratur og det passer godt med Sigrid Undset.

Ingen kommentarer: