søndag 30. mars 2008

Christie kronologisk I: The mysterious affair at Styles


Forfatter: Christie, Agatha
Tittel: The mysterious affair at Styles (Norsk: "Styles-mysteriet")
År: 1920

Dette er altså den første Agatha Christe romanen. Jeg ville gjerne lese den fordi det ikke er så lenge siden jeg leste Last Curtain - Poirot siste sak - som også foregår i herskapshuset Styles. Boken introduserer Hercule Poirot og Captain Hastings og Inspector Japp er også med. Handlingen er satt til første verdenskrig. Husfruen blir forgiftet og både hennes unge ektemann og hennes sønner fra første ekteskap er potensielle mordere.

Jeg synes kanskje Captain Hastings er litt for dum i denne historien. Det er jo klassisk at Poirot er den smarte og Hastings - som en kontrast - den dumme. Men personkarakteristikkene er ellers greie. Det jeg likte med historien er at det ikke er en mengde ting som leseren ikke vet som er viktig for oppklaringen. Det er faktisk muligheter for å gjette seg til løsningen hvis man er inne i denne sjangeren.

Som en kuriositet er visst nok dette giftmordet en spennende "case" i farmasøytiske kretser. Christie kunne sin kjemi og farmasi, så mordet og forsøket på å skjule det er teknisk mulig. Dette minner meg om at Dorothy Sayers også var spesielt opptatt av kjemi - kanskje alle gullalder krimdronningene var det - og samarbeidet med en farmasøyt for å skrive "The Documents in the case"

Ingen kommentarer: