fredag 2. mai 2008

Christie kronologisk VII: The Big Four

Forfatter: Christie, Agatha
Tittel: The Big Four (Norsk: "De fire store")
År: 1928

Da jeg hadde lest siste setning i denne boken lurte jeg på om jeg hadde tullet med kronologien, for Poirot mener at etter denne hektiske saken bør han ta til å dyrke gresskar og det er jo det The murder of Robert Ackroyd begynner med. Imidlertid er Hastings tilbake, så således passer kronologien fint.

Det er mange ganske fantastiske mord i denne boken. De fire store er intet mindre en fire mennesker med planer om å bli verdensherskere, så de har selvfølgelig alle midler tilrådighet. Boken er ganske spenningsfylt og jeg vil si en av de bedre.

I fjor leste jeg Mark Gatiss' The Vesuvius Club og syntes den var herlig ironisk oven for et klassisk kriminal plot. Det var særlig at det at saken var så usannsynlig stor som fikk meg til å tenke at den var en ironisk overdrivelse, men The Big Four er definitivt en original som virkelig er så grandios.

Ingen kommentarer: