tirsdag 27. mai 2008

Mennesker og tegneseriefigurer

Forfatter: Lethem, Jonathan
Tittel: Men and cartoons
År: 2004

Denne boken fanget oppmerksomheten min på biblioteket. Jeg vet at jeg hadde lagt merke til forsiden før, men ikke lånt den. Etter gjentatte fornyelser av lånet er boken nå levert tilbake. Det er en novellesamling og jeg leste omtrent to tredjedeler av boken. Grunnen til at jeg la den fra meg var ikke at den var dårlig, men at det kom andre ting i veien, og ettersom det var en novellesamling og ikke en roman følte jeg ikke at det var en plikt å lese ferdig. De novellene jeg hadde lest hadde gitt meg noe.

Boken virket amerikansk og den minnet meg om Russell Hoban. Som man kanskje skjønner av tittelen handler dette om mennesker i fiksjonens verden - til og med så karikert fiksjon at det kan sammenlignes med tegneserier. Ikke alle fortellingene var like usannsynlige, men de var spennende på en sakte måte. Jeg kommer plutselig på at de minner meg om noen noveller jeg har lest av Chuck Palahniuk. Poetisk sakte fremdrift, men allikevel nok handling til at man blir drevet til å lese videre. Absolutt et kompliment.

Jeg tror kanskje jeg vil prøve meg på mer av Lethem, men jeg tror jeg må være i stemning for det. Nå trenger jeg noe lett.

Ingen kommentarer: