tirsdag 13. mai 2008

Lord Peter: Ubehageligheter i Bellona Klubben

Forfatter: Sayers, Dorothy Leigh
Tittel: The Unpleasantness of the Bellona Club
År: 1928

Endelig skal bloggen leve opp til sitt navn - Lord Peter gjør entre. Dette er den fjerde boken om Lord Peter Wimsey. Jeg liker veldig godt gentlemans atmosfæren som er i boka. Historien finner sted, som tittelen antyder, i en gentlemans klubb, men det er ikke bare stedet, men også holdningene som gjør dette til en gentlemans sfære. Boken er ikke skrevet så lenge etter første verdenskrig, så æresbegrepet henger fortsatt høyt.

Ettersom jeg leser en god del klassisk krim, så kan jeg bli litt forvirret av plotene. Jeg var helt sikker på at jeg husket hele plotet i denne fortellingen, men så husket jeg feil, men henblikk på hvem som gjorde det. Vendepunktet i denne fortellingen synes jeg er mer originalt enn det man ofte finner i Poirot-historiene til Agatha Christie. Man tror man har løst saken men så er det noe man ikke har tatt i betraktning. Her fungerer det veldig bra. Hos Christie tar kreativiteten litt for ofte av.

Som alltid - et hyggelig gjensyn.

Ingen kommentarer: