tirsdag 24. juni 2008

Christie kronologisk IX: The Seven Dials Mystery

Forfatter: Christie, Agatha
Tittel: The seven dials mystery (Norsk: "Ugler i mosen" (sic!))
År:1929

Det er vanskelig å gjengi historien uten å avsløre den. Men The seven dials refererer til en hemmelig klubb, syv urskiver, syv vekkerklokker, en nattklubb og stedet Seven Dials i London. (Dette forklarer hvorfor den norske tittelen har blitt noe anderledes...).

Historien begynner på Chimneys der hvor den femte Agatha Christe boken - The secret of Chimneys - finner sted. Igjen lar jeg meg fascinere av de sterke unge kvinnene i historien. Selv om det i omtaler av boken blir beskrevet som en Inspector Battle-bok, så er det Lady Eileen "Bundle" Caterham som er hovedpersonen vi følger. Hun er meget modig og smart, men også en ganske fri og frimodig kvinne. Det er altså en kvinneskikkelse som skiller seg svært fra hva jeg møtte hos Patricia Wentworth. Kanskje jeg gjennom min kronologiske reise av Christies bøker også går gjennom en kvinnehistorisk utvikling. Det blir spennende.

Jeg gleder meg til neste Christe-bok Mord på prestegården, som er Christes første bok om Miss Marple.

2 kommentarer:

Aina Basso sa...

Eg kjenner meg veldig inspirert til å gjere det same som deg, altså. Men spørsmålet er om eg har motivasjon nok. Så langt er det meir spennande med Sayers, sidan eg ikkje kjenner alle plotta frå før.

Sjølv las eg nyleg Mord er ingen sak, der inspektør Battle så vidt er innom. Og sjølv om eg var bombesikker på at eg hugsa plottet, gjorde eg det ikkje likevel, og blei nesten heilt tatt på senga då mordaren blei avslørt!

Gled deg til Miss Marple. Ho er min favoritt.

kristine sa...

Det som er morsomt med å lese Agatha Christie som et prosjekt er at lesere som egentlig ser litt ned på kriminallitteratur plutselig ser meningen i det. Jeg liker å se Christies utvikling som forfatter, men må innrømme at det er underholdningen jeg egentlig søker.

Miss Marple er på vei til meg i posten. Gleder meg!