mandag 7. april 2008

Arne & Carlos



Forfatter: Skårdal Tobiasson/Nerjordet/Zachrison
Tittel: Arne&Carlos. Masker og snitt fra Tonsåsen
År: Norges Husflidslag, 2007

Dette er en fantastisk flott bok om Arne Nerjordet og Carlos Zachrison som tilsammen blir designer duoen Arne&Carlos. Boken lykkes i å formidle tankene bak kolleksjonene og generell glede over håndarbeid og kreativitet. Dette skyldes i stor grad den estetiske opplevelsen det er å lese boka. Det estetiske kommer ikke bare frem i de vakre bildene, men også i det poetiske språket. Slik blir boken en vellykket integrasjon av opplysning og nytelse. Jeg føler nemlig at jeg har lært veldig mye om designerne gjennom layouten av boken. Dette er sakprosa til etterfølgelse.

I tillegg blir lar jeg meg more av deres interesse for de rareste ting alt fra insekter til Tasha Tudor. Tasha Tudor er en barnebokillustratør jeg ikke hadde hør om før, men jeg er sikker på at jeg har sett bildene før. De er sukkersøte og nostalgiske. At to voksne men kan grave seg ned i en slik kunstner fascinerer. Men når jeg tenker igjennom det har de ofte et nostalgisk blikk i det de designer, så Tudor passer kanskje helt greit inn.

Jeg hadde tidligere fått med meg deres inspirasjon fra Dolly Parton og 50-talls pinups. Det er vel også noe ganske nostalgisk i det også. På den måten har de vel også funnet en trend i tiden. På Grünerløkka finner man både garderober inspirert av shabby chic med tweed og gummistøvler og 50-talls pinuper med puffermer, smal midje og vidde i skjørtet. Arne&Carlos gjør det allikevel mer på sin måte enn å repetere historien.

Ingen kommentarer: