søndag 20. april 2008

Gjenbruk av gjenbruk

Forfatter: Dehn, Karen Marie
Tittel: Genbrug på den fede måde (Norsk: "Redesign fra gammelt til nytt")
År: Tun Forlag 2007

Jeg er veldig glad for at jeg lånte denne boka på biblioteket, for det hadde vært kjedelig å ha brukt penger på den. Jeg elsker loppemarked (billige bøker, morsomme klær og gamle sjarmerende lenestoler - kan man ønsker mer) og liker derfor også ideen om at flere skal la seg inspirere til å bruke og sy om loppisfunn. Men selv om man liker å gjenbruke klær, trenger man ikke å gjenbruke idéer og så selge dem som sine egne. Det finnes ikke en eneste original idé denne boka og ingen gode mønstre, så det er en bortkastet bok.

For å forsvare at det går an å total slakte boka, kan jeg forklare hva jeg hadde forventet meg. Jeg forventer at det står forklart hvilke type klær og stoffer som egner seg til omsøm - altså litt fagkunnskap om stoff, at i det minste noen av modellene kan lages uten å kjøpe inn et drøss av nye ting - litt av greia med gjenbruk må vel være å ikke kjøpe nytt?, at modellene er originale - se til Marie Claire idées som klarer å være kreative på en ny måte i hver eneste nummer, at modellene faktisk er en forbedring av det tidligere plagget, at plaggene kan brukes, at mønstrene er detaljerte nok til å kunne brukes og at det er variasjon av modeller, bilder og farger.

Ingen kommentarer: