onsdag 9. april 2008

Så smidig


Forfatter: Scwaber, Ken
Tittel: Agile project management with scrum
År: Microsoft, 2003

Dette er første gang jeg har lest en bok utgitt av Microsoft - sikkert av den grunn at de ikke inngår i humanistiske studier. Men nå er det altså slik at jobben har sendt meg på kurs i morgen og denne boken skulle være lest på forhånd. Kurset er i scrum-metodikk som er en underkategori av Agile-metodikk som gjerne kalles smidig metode på norsk.

Jeg har ikke tenkt å kommentere innholdet i boken, for de som er interessert har sikkert lest boken og ellers er den meget uinteressant. Isteden ønsker jeg å kommentere bokens oppbygning, for det var så tydelig at boken ikke var skrevet for meg. Jeg kommenterte nylig at Arne&Carlos var den perfekte sakprosa bok. Denne boken var alt fra perfekt.

Boken er ment som en introduksjonsbok til emnet og da forventer jeg en slags nøytralitet. Isteden forventer boken at leseren har mislyktes som prosjektleder før og det pga bruk av "vannfallsmetoden". Boken er derfor meget polemisk mot vannfallsmetodikk. Dette interesserer meg lite, fordi jeg er ny prosjektleder og det ble foreslått at vi/jeg skulle begynne med smidig metodikk før vonde vaner fikk satt seg. Derfor vil jeg si at jeg er i smørøyet for en introduksjonsbok. Jeg er veldig interessert i å lære dette. Dog er jeg ikke like interessert i å høre alle eksempelhistoriene om de mislykkede prosjektene og deres ledere som kommer forut for solskinnshistoriene. Jeg har skjønt at det er vanlig innen programutviklingslitteratur å komme med mange eksempler. Dette forklarer nok at prosjektledere med utviklerbakgrunn nok er med i tanken som den ideelle leseren enn jeg.

Nå skal jeg prøve meg på "Scrum Methology. Incremental, Iterative Software Developement from Agile Processes". Høres ikke det festlig ut? Får håpe jeg liker den bedre.

Ingen kommentarer: